söndag 26 juli 2009

Den Småländka indyllen!

I tisdags åkte vi upp till Småland för att hämta mina gamla föräldrar för att de skulle få komma ner till Skåne några dagar.

De bor i Värmland men har varit hos min bror och svägerska i det gamla torpet, soldattorp 8, i en liten by norr om Växjö.
Här i detta torp föddes min farfar 1895. I börja på 1970-talet köpte mina föräldrar torpet och 2003 var det min storebrors tur att ta övet. Här har jag tillbringar många sommrar sedan min tidiga barndom. Här i byn bodde farfar och farmor och farbror Arne, som fortfarande bor här.
Att följa med och hämta in de 6-7 korna till mjölkning och måcka och ge djuren mat var bland det roligaste man visste. Så länge ardennern Blenda fanns var det roligt att klappa om henne, tror hon var den snällaste hästen i hela småland.
Att varje sommar få ungås så mycket med djur är bara att vara tacksam över tror att det är lite myttigt att få kliva omkring i lite kodynga.



Kan det bli så mycket mer sommar och smålänsk natur än detta? Små åkrar och stugor med röda knutar och skog. Nu blev det inte någon bild på av det mörka småland med granskogen aven om den finns bara runt hörnet






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar