tisdag 25 augusti 2009

Årets skörd hos oss.

Då vi flyttade till Abbekås tyckte jag att det var kul att så lite, det blev sallader, bönor av olika slag och kryddväxter. Då vi började spendera mer tid i huset i Frankrike så fanns inte tid till att odla.

När Rebecca flyttade hit förra året så var det tomatplantor det första hon köpte.
I år blev det mer, men potatisen är uppäten och lika så salladen.

Jag kan inte ta åt mej äran för det som är odlat här jag har bara vattnat lite.

Rebecca har sått melon, här är en av de säkert 8 som kommer. Tyvärr kommer vi inte att hinna ta del av dom, de behöver en stund till innan de är mogna.


Här är de första tomaterna, vi har ätit många och fler finns att plocka men en del är inte färdiga än.



Äppelträdet fanns så vi köpte huset., men det har vuxit med åren. Jag hörde att att det inte skulle bli så mycket äpplen i år men det har inte vårat äppelträd hört.
Här är ett par fina äpplen av en sort jag inte vet!

Vårt valnötsträd är stort och fin och det är fullt av valnötter i år, vi har aldrig sett så många nötter tidigare. Förr om åren har vi aldrig hunnit med att plocka några nötter, fåglarna har alltid hunnit före. Undrar hur det blir i år då det finns så mycket frukt?


Vi har en svartvinbärsbuske som ser anskrämlig ut. Trots detta blir det många stora fina bär som är söta och goda. I år blev det marmelad bl.a.



Detta var lite av vad som vi har och kommer att skörda nu i skördetidet. Fast vi, Bengt och jag har snart ätit färdigt av vad som finns här, resten får Rebecca munsa på själv.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar