fredag 21 augusti 2009

Per-Albin linjen

Jag promenerar flera gånger i veckan och en av turerna är till hamnen och sedan längst havet hem igen. Då går jag förbi flera "bunkrar" minnen från andra världskriget.

Så nu har jag kollat lite om dessa försvarsvärn.


Under andra världskriget byggdes det en fösvarslinje från Båstad till mitten av Blekinge, en sträcka på över 500 kilometer. Här fanns det över 1000 värn av olika slag, det var ca 300-400 meter mellan dom och de flesta låg längst havbandet.



Denna linje kallades Per-Albin linjen. Visst har jag hört om det men kanske inte riktigt tänkt på det fören denna sommaren.


Idag är många borttagna men runt Abbekås kan man än idag se flera. På min promenad tror jag att alla är kvar. Ibland är de svåra att se dom, dels har tidens tand slitit på dom och flera är nästan helt övertäckta av växtligehet. Jag har faktiskt inte räknat dom men det är säket 3-4 st på en dryg kilometer.


Det är svårt att förstå hur det var då, under krigets dagar när det var full aktivitet i bunkrarna. Det måste ha varit många unga män som har till bringat långa tider runt Abbekås.



Idag vandrar vi längs havet och njutar av hur allt är vackert och man ser naturens skiftningar under årets gång. Allt ifrån en stilla augustimorgon som idag eller höststormarna som också har är fantastiskt och havet visar sin kraft.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar