måndag 2 november 2009

En höstpromenad.



Allhelgonahelgen är över och nu är det höst även om det är 20 grader ute.

I morse regnade det ganska ordentligt, när det slutade regna så började det blåsa i ställer, mistralen är här. Solen tittar fram mellan molnsjoken som drar fram, fast det var 19-20 grader har jag ingen lust att gå ut.
Hela naturen andas höst och det känns ganska skönt. Jag tycker om hösten men inte mörkret.

Förra veckan hade vi hjälp med att ta bort lite stora buskar och klippa cypresserna så de blev fina. Ett tungt jobb som vi var glada att få hjälp med. Det mindre resande vi själva förstås.

Så här långt kom jag igår sedan försvann elen, då var klockan runt 17.30, den kom tillbaka mitt i natten. Som tur är finns det stearinljus, även om det var fullmåne igår så kom inte så mycket ljus in. När väl elen kom tillbaka var det bara att gå upp och gå runt och släcka lite lampor.

Jag försöker ta lite promenader så ofta jag hinner. En dag förra veckan blev det inte den vanliga turen ner runt byn utan istället gick jag ner från vår kulle och bort från byn. Kameran var med och det var en helt underbar dag. Här kommer lite bilder från promenaden.

De röda bergen bakom oss, kör man upp här finns det flera små trevliga byar.

Det finns mycket korkekar här där vi bor, här ser vi några där man har skalat av träden för att använda barken. Tyvärr börjar barken få sämre kvalité så det är svårt att hitta bra bark för att använda till vinflaskor bl.a.

En fin gammal bro.

Olivträden är nu fulla med frukt men det tar ett tag till innan de kan skördas, en del börjar anta en mörklila färg, men de flesta lyser fint gröna.

Vinfält som skiftar i höstens färger.


Höst i naturen.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar